Career Days 2019

Kako da prevaziđete strah od javnog nastupa?

Sigurna sam da ste se bar jednom tokom svog školovanja susreli sa problemom javnog nastupa. To je onaj osećaj nelagode, znojenja ruku, vrtoglavica, kada treba nešto javno da kažete pred svojim drugarima u odeljenju, ili kolegama na fakultetu.

Kako da prevaziđete strah od javnog nastupa?

          Iako postojanje treme može stimulativno da deluje na čoveka, tako što ga čini fokusiranim i obazrivim, u osnovi straha od javnog nastupa je parališuća trema. Reč je o tremi koja remeti koncentraciju i pažnju presumerava sa zadatka na unutrašnje stanje pojedinca koji ima tremu. Ljudi kod kojih je ovaj strah izražen, pre nastupa započinju sa vizualizacijom neuspeha i maštanjem kako će napraviti grešku, kako će reći nešto što nisu hteli, ili pak kako će im glas zadrhtati.

          Strah od javnog nastupa može nastati neposredno pred nastup, ili danima pre, kada osoba počinje da zamišlja šta bi sve negativno moglo da joj se desi tokom govora. Ovaj strah dostiže vrhunac na samom početku nastupa, kod nekih osoba naglo prestaje jer se apsolutno fokusiraju na ono što pričaju, dok kod drugih traje sve vreme. Iako ovaj problem može da se javi svima, dominantniji je kod stidljivijih osoba  i onih sa manjim samopouzdanjem.

          Iako je ovu vrstu straha teško iskoreniti, postoje različiti načini na koji se on može ublažiti i svesti na razumnu meru, koja neće uticati negativno na pojedinca.

Kako da prevaziđete strah od javnog nastupa?

          Prva metoda je takozvana metoda kontolisanog disanja. Pre nastupa jako je važno da se usresredimo na disanje i to da udišemo vazduh kroz nos, a da ga izdišemo na usta. Pri tome treba zadžati dah par sekundi, pa onda izdisati. Ova tehnika je veoma relaksaciona  i treba je ponoviti više puta.

          Sledeća po redu je postepeno izlaganje neprijatnim situacijama. Što više javnih nastupa imamo, to će strah biti manji, jer  stičemo iskustvo. Na ovaj način učimo kako da vladamo sobom, da bi bili što ubedljiviji i uspešniji. Suština ove metode je da se do te mere izlažemo neprijatnim situacijama, da nam na kraju više ne bude nerpijatne, već sasvim uobičajene.

          Iako zvuči pomalo šašavo, ali izlaganje pred ogledalom je zaista efikasna metoda. Na taj način možete da korigujete svoje pokrete koji vas čine nesigurnim, sve dok ne budete zadovoljni svojom  celokupnom prezentacijom. Možete da zamolite roditelje, ili prijatelje da vas saslušaju i da vam daju neki iskren savet kako da budete još bolji.

          Budite sami sebi motivator, hrabrite se, da biste podigli svoje samopouzdanje. Koncentrišite se na ono što govorite, pravite male pauze u izlaganju, i za vreme njih razmišljajte o sledećem segmentu nastupa. I ako pogrešite tokom nastupa, nekom šaljivom rečenicom možete ponovo povratiti prijatnu atmosferu.

          Ono što sve vreme treba  imati na umu, je da ne treba po svaku cenu ostaviti dobar utisak i fascinirati publiku. Dok god ste ubeđeni da morate nekog da oduševite, ili da ostavite perfaktan utisak, bićete preplašeni.  Zahev za uspehom pretvorite u vašu želju. Umesto da sebi kažete da nešto morate, kažite sebi: Želim da ostavim dobar utisak, ali to nije nužno!

          Odustanite od perfekcionizma  i jednostavno dajte sve od sebe. Niko nije savršen, pa niste ni vi. Svako izlaganje se vežba, zahteva puno ponavlanja, a greške koje nastaju su neminovne.  Učite na svojim greškama,  videćete kako će svaki sledeći nastup biti mnogo bolji od prethodnog.

          Kada pomislite da jedino vama ne ide od ruke javni nastup, setite se reči Wayne Burgaff-a: ,,Potreban je jedan sat pripreme za svaki minut prezentacije”. Najgore što može da se desi je da odustanete,  da dozvolite da vas prvi neuspeh demorališe i sputa da se usavršavate na tom polju. Budite hrabri i radite na sebi, a mi ćemo vam pomoći jer na našoj radionici u maju, moći ćete da čujete još mnogo korisnih saveta na ovu ovu temu! Vidimo se!

Kako da prevaziđete strah od javnog nastupa?